Úpal a úžeh: v čem je rozdíl a jaká je první pomoc?

Úpal a úžeh si lidé často pletou.
13. 08. 2017
|
Teplo, zvýšená vlhkost vzduchu, málo pití a nakonec bolest hlavy, malátnost a nevolnost. Léto je jako stvořené pro úpal a úžeh. Jaký je mezi nimi rozdíl a jak si od nepříjemných příznaků pomoci? Poradíme v následujících řádcích.

Většina lidí si tyto dva pojmy plete, aniž by si to uvědomovala. Nejčastěji se setkáváme v létě spíš s úžehem, ten totiž souvisí s přemírou sluníčka. Úpal s ním ale může souviset. Takže jak to je?

Úpal – přehřátí organismu, k němuž nepotřebuješ slunce

K úpalu dochází vždy, když strávíš delší dobu v prostředí s vysokou teplotou. Šanci na trápení zvyšuje tím, že při tom ještě málo piješ. Když je totiž v těle nedostatek tekutin, netvoří se pot, který tělo ochlazuje. Pokud trávíš čas v prostředí, kde je horko a vysoká vlhkost, nemůže se i ta trocha potu, kterou tělo vytvoří, odpařovat, takže je to zase špatně, protože tělo se neochlazuje. Výsledkem je neúměrné přehřívání organismu, který má nepříjemné příznaky. Patří k nim:

  • nevolnost
  • zvracení
  • horečka
  • zrychlené dýchání
  • zrychlený tep
  • bolest hlavy

Jak si při úpalu efektivně pomoct? K první pomoci patří snižování teploty, takže je nejlepší stáhnout se chladné, větrané místnosti nebo do stínu, pomáhá i studená sprcha nebo obklady. Taky je potřeba doplňovat tekutiny. V horších případech je nutné vyhledat lékařskou pomoc, zejména tehdy, když dojde k upadnutí do bezvědomí (a platí to i u úžehu).

Úžeh – víc slunce, než bys potřebovala

Úžehu se občas říká sluneční úpal. Na rozdíl do skutečného úpalu ale není přehřátý organismus, tedy orgány v celém těle, nýbrž hlava. Úžeh vzniká přímým slunečním zářením, takže to nejlepší, co můžeš udělat, je vzít si pokrývku hlavy a namáčet si vlasy.

Úžeh se projevuje stejně jako úpal, jen se příznaky mohou objevit i se zpožděním, například až v noci po dni stráveném na slunci.

Úžeh vzniká přemírou slunečních paprsků působících na hlavu.

A jak si od úžehu pomoct? Stejně jako u úpalu je nejlepší přesunout se do chladné místnosti a chladit se, v tomhle případě chladit hlavu omýváním vlažnou vodou nebo přikládáním obkladů. Chybět nesmí ani dostatečný příjem tekutin, skvělé jsou minerálky a iontové nápoje nebo lehce osolená voda. 

Související články