Nechceš přibrat na dovolené? Těmhle jídlům se vyhýbej

I na dovolené se musí jíst. Ale neutrhni se ze řetězu.
|
31. 07. 2018
|
Konečně je to tady! Pár vysněných dnů nebo týdnů sladkého nicnedělání, válení u moře nebo treků po horách. Pokud jsi tvrdě několik měsíců dřela, abys dosáhla vysněné postavy, možná se dovolené tak trochu děsíš.

Jestli nechceš, aby tvoje dieta a snaha přišly vniveč, jsou tyhle řádky určeny primárně pro tebe. Poradíme, jakým jídlům se na dovolené vyvarovat, pokud nechceš přiletět s několika kily navíc.

Pizza

To, kolik kalorií obsahuje pizza, se odvíjí primárně od toho, co je její součástí. Třeba taková běžná šunková pizza (cca. 350 gramů), bude mít přibližně 1200 kalorií (kcal) resp. cca. 5000 kilojoulů (kJ), a bude obsahovat asi 45 gramů tuků, 170 gramů sacharidů a 40 gramů bílkovin. Oblíbená pizza Hawai by při srovnatelné hmotnosti měla jen 650 kalorií (kcal), resp. cca. 2600 kilojoule, přičemž tuků by měla jen 16 gramů. Pokud si ráda pochutnáváš na sýrové Quattro Formaggi, pak ji během dovolené raději vynech. Pizza Quatro formaggi totiž obsahuje cca. 1100 kalorií (kcal), resp. cca. 4400 kilojoule (kJ) a 60 gramů tuku.

Těstoviny

Běžná porce bezlepkových těstovin (cca. 100 gramů) obsahuje cca. 357 kalorií a 1493 kilojoulů. Ta samá porce gnocchi obsahuje dokonce 645 kalorií. Pokud miluješ těstoviny penne, ani ty nejsou úplně dietní. Ve sto gramech najdeš 359 kalorií a 1502 kilojoulů. Lépe na tom nejsou ani makaróny. Ve sto gramové porci je schovaných 366 kalorií a 1531 kilojoulů. Vůbec nejhůř jsou na tom ale klasické špagety. Sto gramová porce ukrývá 372 kalorií a 1557 kilojoulů. Když se k tomu přidá ještě tučný sýr a smažené kousky mletého masa, kalorická bomba je na světě.

bigstock-happy-couple-laughing-eating-i-247935733.jpg

Zmrzlinu si občas dopřej, ale nepřeháněj to s ní.
Když už budeš chtít jít na zmrzku, vyber si nějakou poctivou!

Fast foody

Potkala jsi na dovolené svůj oblíbený řetězec rychlého občerstvení? Pak se mu raději vyhni obloukem. Nic dobrého tě tady totiž nečeká. Když si objednáš třeba takové menu s kuřecím hamburgerem, hranolky a colou, bude tvůj příjem vypadat následovně:  Jedna porce hamburgeru o hmotnosti 179 g = 847,65 kcal (3 546,65 kJ), navíc ještě obsahuje 73 gramů sacharidů a 44 gramu tuků. Když si k ní dopřeješ hranolky (jedna porce cca. 110 g), pak do sebe dostaneš zhruba 323,37 kalorií (1353 kilooulů), 40 gramů sacharidů a 15,5 gramů tuku. V samotné pepsi cole bude dalších 740 kilojoulů a neuvěřitelných 43,5 gramů sacharidů.

Alkohol

Kalorie v alkoholu patří snad mezi ty vůbec nejhorší. Pokud sis oblíbila „míchačky“, pak v nich kromě skrytých kalorií najdeš taky hromadu cukru. Například jeden panák vodky obsahuje 280 kJ (tj. 67 kcal). Jeden panák Metaxy obsahuje 474 kJ (tj. 113 kcal). Stejný objem kokosového Malibu obsahuje 284 kJ (68 kcal). Běžně velké Mojito pak obsahuje 894 kJ (214 kcal), podobně jako i míchaný nápoj Sex on the Beach, který obsahuje 840 kJ (201 kcal).

Desatero správného stravování na dovolené

  1. Neopomíjej snídaně.
  2. Jez do polosyta.
  3. Vsázej spíše na lehčí a snadno stravitelná jídla.
  4. Dodržuj dostatečný pitný režim.
  5. Nemusíš jíst předkrm, polévku, hlavní jídlo i dezert.
  6. Sladké dezerty vyměň za ovoce.
  7. Z jídelního lístku si vybírej potraviny bohaté na bílkoviny.
  8. Smažené přílohy vyměň za zeleninu.
  9. Pokud si neodpustíš alkohol, dopřej si třeba vinný střik.
  10. Pokud už se na to necítíš, nedojídej celý talíř.

A jak se stravuješ na dovolené ty? Dej nám vědět do diskuze pod článek.

Související články