Oslabená imunita, nadváha nebo deprese? Zaměř se na posílení sleziny

Bigstockphoto
|
29. 09. 2021
|
Problémy se slezinou můžou způsobit například závratě, oslabenou imunitu, obezitu, nepravidelnou menstruaci nebo deprese. Jak tento životně důležitý orgán posílit?

Slezina je malý orgán velikosti dlaně v levé horní části hrudníku. V lymfatickém systému funguje jako filtr – zachycuje odumřelé červené krvinky a produkuje krvinky nové. Má tedy zásadní vliv na náš imunitní systém. Právě na podzim bývá slezina nejcitlivější a měli bychom se zaměřit na její posílení.

Jak poznat problémy se slezinou

Prvním varovným signálem bývají oteklé mandle, které jsou lymfou spojené se slezinou. Následovat může bolest v levé části hrudníku, která někdy vystřeluje do levé lopatky nebo až k ramenu.

Další příznaky oslabené sleziny:

  • oslabená imunita
  • čepy na mandlích, které způsobují zkažený dech
  • poruchy trávení – nechutenství, nebo naopak nadměrná chuť k jídlu
  • nepravidelná menstruace
  • závratě, mžitky před očima
  • rychlé bušení srdce
  • problémy s dýcháním
  • poruchy krvetvorby – praskání žilek, křečové žíly
  • studené ruce a nohy, brnění končetin
  • únava, deprese
  • hemoroidy
  • zvýšená chuť na sladké

Jak posílit slezinu

Řada zdravotních problémů má původ nejen v životním stylu, ale i v psychice. Podle čínské medicíny slezinu oslabuje nadměrné přemýšlení, stres a nezpracované emoce. Zaměř se proto na svoji duševní pohodu a vyřešení problémů, a to i za pomoci odborníka. Dobrý vliv na správnou funkci sleziny má taky pravidelný režim, sport nebo meditace.  

bigstock-sore-throat-a-woman-holding-h-409945519.jpg

Se slezinou není legrace, dokáže to člověku pěkně zavařit.
Bigstockphoto
Kondice tvojí sleziny se podepisuje na kondici tvého imunitního systému.

Jak se stravovat při problémech se slezinou

Slezina má ráda tepelně upravená jídla. Podstatné je stravovat se pravidelně a nejíst ve spěchu. Pozor taky na večerní uzobávání, při problémech se slezinou bys neměla 4–5 hodin před spaním jíst. Čínští lékaři jdou v opatřeních ještě o kus dál a doporučují jíst jenom 2–3x denně, aby slezina měla čas na trávení a obnovení energie.

Při oslabené slezině omez:

  • polotovary
  • pečivo z bílé mouky
  • sladkosti
  • mléčné produkty
  • alkohol
  • kávu
  • limonády, ovocné šťávy
  • syrové ovoce a zeleninu – vhodnější jsou tepelně upravené

Naopak si dopřej:

  • jáhly, ovesné vločky, pohanku
  • čočku, fazole, hrách, cizrnu, rýži
  • brambory, batáty 
  • tepelně upravenou zeleninu – špenát, brambory, zelí, dýni, červenou řepu, mrkev, kukuřici
  • polévky
  • koření, které prohřívá organismus – oregano, kurkumu, majoránku, česnek, pepř, skořici, zázvor, hřebíček, šalvěj
  • vlašské ořechy
  • kuřecí, hovězí a jehněčí maso
  • ryby – tuňáka, makrelu
  • bylinky – ženšen, echinaceu, kopřivu, pampelišku, čekanku

Co pomáhá tobě na posílení imunity? Napiš nám své zkušenosti do diskuze pod článkem!

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3, zdroj 4, zdroj 5

Související články