Krysí lidé na truc systému nepracují. A ještě se tím chlubí

vytvořeno AI (ChatGPT, redakce Jsme kočky)
|
16. 05. 2025
|
Objevil se nám tu takový… Nešvar? Možná. Fenomén? Určitě. Současný trend krysích lidí můžeme považovat za takovou sondu do společnosti, která odmítá dřít od rána do večera za pakatel a úspěšně se propracovat k vyhoření.

Právě takový je totiž systém, proti kterému krysí lidé po svém bojují. Boomeři už vyhlížejí důchod, mileniálové už se na revoltu tak úplně necítí, ale generace Z se v tomhle ohledu čile hlásí o slovo. I když čile… Jak se to vezme.

Jaká je generace Z?

Nejdřív si aspoň stručně připomeňme, kdo tvoří generaci Z. Jsou to lidi narození mezi roky 1996 a 2010, plus mínus, protože vlastně nikdy nedošlo ke shodě, kde přesně stanovit hranice, tedy ve kterých konkrétních rocích.

Například rozdíly mezi těmi, kteří se narodili v roce 1999 a v roce 2000 zas tak markantní nebudou, stejně tak se ale můžou příslušníci generace Z velice snadno prolínat s mileniály (rok narození 1983–1995).

Generace Z je poslední, jejíž příslušníci ještě část dětství nebo dospívání strávili bez chytrých telefonů. V době, kdy ještě wifi nebyla prakticky všude. Přesto se jí říká internetová generace, to ovšem proto, že tihle lidi si dokážou střelhbitě obstarat potřebné informace na internetu (do knihovny pro ně opravdu nechodí) nebo na sociálních sítích. Taky vyrůstali v éře, kdy už snad všude kolem nich byly počítače.

Kromě toho už mezi nimi můžou být i v relativně nízkém věku zdatní blogeři a vlogeři, kteří mají v malíku sociální sítě i veškeré technické věci kolem (světlo, zvuk, natáčení, střih…).

Právě na sociálních sítích jsou hodně aktivní – najdeš je ale spíš na instagramu nebo TikToku, protože facebook je pro ně nudný a pomalý, podobně jako e-mail. Podle odborníků to může být i tím, že se na facebooku objevuje spousta propagovaných příspěvků, které sice cílí na zájmy uživatele, ale míň se objevují aktualizace stavů našich přátel.

Kdo jsou krysí lidé?

Teď už aspoň obecně víme, kdo tvoří generaci Z. Trend krysích lidí je právě jejich doménou, ale ve velkém bují hlavně v Číně, kde musí obyčejný smrtelník dřít „od nevidím do nevidím“, aby se obstojně uživil. Panuje tu pravidlo 9–9–6, tedy být v práci od devíti do devíti, šest dní v týdnu. Uf.

Jen v zemi, kde se pro nás nepochopitelně snoubí kapitalismus s komunismem a buddhismem, to ale samozřejmě nezůstalo.

Krysí lidi už najdeme po celém světě. Řada z nich má i vysokou kvalifikaci a chce pracovat, ale naráží na nedostatek míst v oboru. Jiní pracovat nechtějí, protože podle nich je systém všeobecně nastaven tak, že člověk musí makat do té míry, že dřív nebo později vyhoří. Vypořádat se se syndromem vyhoření pak může trvat měsíce i déle. A to příslušníci generace Z prostě nechtějí.

Spoustu jedinců mezi krysí lidi nažene kolečko neúspěšných pracovních pohovorů. Když už jsou třeba na sedmém nebo osmém a zase pracovní místo nezískají, pošramotí jim to sebevědomí a začnou se stahovat do sebe.

Trend krysích lidí má ještě jeden zajímavý aspekt. Číňani, kteří studují v zahraničí, prý tráví spoustu času doma, ve své „krysí díře“, protože sociální interakce jsou pro ně příliš náročné.

shutterstock_2269636133.jpg

Trend odstartovala čínská influencerka v únoru 2025.
Shutterstock
Válet se v posteli, jídlo si nechat dovézt. Ideálně za peníze vlastních rodičů.

Jak krysí lidé tráví svoje dny?

Vstávání do práce tak brzo, že by to skoro mělo být nelegální? Ne. Ztrácet čas dopravou do práce a z ní? To taky ne. Dřít za směšnou mzdu, aby člověk jen tak tak vyšel do další výplaty a nečekaný výdaj ho přivedl do průšvihu? Tak to už vůbec.

Krysí lidé se prostě nepředřou. Celý den scrollují na telefonu, povalují se a poflakují se, pospávají, objednávají si dovážku jídla, prostě jen tak jsou a svou každodenní rutinu sdílejí na sociálních sítích. Často vylezou z pokoje jen kvůli jídlu, toaletě a možná kvůli hygieně. Ven se nepodívají klidně měsíc. I dva a déle.

Často bývají finančně závislí na rodičích a vůbec se za to nestydí, naopak. Postupně z nich ale dostávat životní úspory na vlastní flákání, to už je silné kafe.

Záměrně ze sebe dělají dokonalý kontrast všech těch věčně energií nabitých influencerů, kteří vstávají brzy ráno, aby si před prací stihli zaběhat (a samozřejmě se u toho vyfotit nebo natočit a sdílet to), načež se virtuálně podělí i o svoje zeleninové smoothie. Když už je to hodně poctivá práce, může k tomu být i nějaký ten motivační citát.

Ohledně práce to ale nemusí jít do úplného extrému. Jsou lidi, kteří pracují z domova, jen naprosto eliminují kontakty s kolegy a přáteli, jídlo jim vozí kurýři a o víkendu jen spí, sjíždějí sítě nebo třeba hrají hry. Důraz je při tom kladený na to, aby lidi byli v pohodě, a ne aby byli neustále ambiciózní a snažili se na někoho dělat dojem.

Jak trend krysích lidí vznikl?

Nejspíš tě to vůbec nepřekvapí, ale… Fenomén krysích lidí odstartovalo jedno video, které se dostalo do éteru v únoru 2025. Tehdy Číňanka, která si říká jiawensishi, sdílela video ze dne, kdy skoro nic nedělala, a když dělala, tak v nestandardní čas. Tenhle konkrétní vlog se dočkal 400 tisíců lajků!

Po probuzení zůstala další tři hodiny v posteli. Pak se trochu pověnovala hygieně, načež zalezla zpátky do postele a dalších pět hodin prospala. Jídlo přišlo na řadu až večer, chvilku po tom, co ji rodiče vzbudili. Celé to zakončila sprchou ve dvě ráno.

Tenhle pomalý režim, kdy se člověk fakt za ničím nežene a nemá tendenci dělat se lepším, pak pojmenovala jako krysí – s odkazem na život krys v kanalizaci.

Patříš ke krysím lidem, nebo žiješ podle norem? A máš pro krysí lidi pochopení?

Autor článku: redakce

Použité zdroje:

  • csas.cz/cs/firmy/articles/generace-z
  • sitevhrsti.cz/generace-x-y-z-baby-boomers
  • generation-thinking.de/en/post/generation-z-doesn-t-like-facebook
  • boldnews.cz/trend-krysich-lidi-chlubi-se-tim-ze-nepracuji
  • hrot24.cz/clanek/cina-krysich-lidi-nova-generace-mladych-odmita-pracovat-a-lenosi-doma-jen-s-mobilni-aplikaci-HxZj5
  • scmp.com/news/people-culture/trending-china/article/3305965/china-slang-term-rat-people-those-who-shun-success-attracts-2-billion-views
Související články