Chutný i léčivý. Amarant usnadňuje trávení a chrání srdce

Bigstockphoto
|
21. 11. 2021
|
Kdo je mezi obilninami největší borec a king? Amarant! A kdo si svou frajerskou pozici drží i přesto, že vůbec žádnou obilninou není? Bingo! Zase amarant.

No uznej sama… Člověk prostě chtě nechtě musí před amarantem pořádně smeknout. Když se totiž i jako pseudoobilovina, kterou oficiálně ve skutečnosti je, objevuje na předních příčkách oblíbených obilnin, pak už to asi opravdu něco znamená. A to pravděpodobně nejen díky tomu, že jsou s ním boží saláty, kaše i polévky a další.

Svoje mega plusové body za ta léta tahle superpotravina nasbírala i kvůli svým echt blahodárným dopadům, které má na naše zdraví. Asi ne nadarmo tak amarant známe i pod názvem laskavec. Prostě je k nám laskavý sakumprásk. Ať už jde o chuťové buňky, nebo o organismus, je laskavost sama.

Obilnina neobilnina

Jak to s tím amarantem tedy vlastně je? Proč se tak dere mezi obiloviny, když jí není? Jak je možné, že z mnoha talířů úplně vyšťouchal jiné obilné přílohy, jakou je například rýže? Odpověď je celkem jasná. Jde o lepek. Na rozdíl od jiných obilnin je totiž amarant bezlepkový. Čili úplně bezvadný pro osoby trpící celiakií. To je jeho hlavní trumf v rukávu, a i proto se už poměrně dlouho těší velké oblibě.

Když pomineme senzační nutriční profil, chvalozpěvům se amarantu dostává i díky lysinu, aminokyselině, kterou bychom ve spoustě dalších obilných zrn hledali marně. A vitamín C, který taky v jiných zrnech není? Hádáš správně. Amarant céčko ve svém portfoliu prospěšných látek má. Stejně jako vápník, hořčík, fosfor, železo i vlákninu. A to, že amarant hravě strčí do kapsy ostatní obiloviny, když jde o vysoký obsah bílkovin, jeho superpotravinový charakter ještě více umocňuje.

Amarant v kuchyni

Laskavec krášlí nejednu zahradu, a dokonce sem tam i nějaký ten květináč. Na to, jak je celkově prospěšný, zvláštní nároky na pěstování si neklade. Vystačí si s běžnými podmínkami a není to žádná fajnovka. Vydrží dlouho bez vody, a když mu zeminu trochu vylepšíme kompostem, blýskne se brzo úžasným květenstvím a sytými barvami.

Jedlé druhy laskavce pak v kuchyni využijeme od listů až po semínka. Tam, kde nejsme zvědaví na špenát, nastrčíme listy laskavce. Klidně je tak můžeme propašovat do polévek, do salátů, ke grilovanému masu, a někdo dokonce listy laskavce zapéká do domácích chlebů.

Bílá zrnka laskavce připomínají sezam a příjemně jemná oříšková chuť určitě nikoho neurazí. Naopak. Amarant chutná skvěle. Je ale pravda, že se to s ním v kuchyni musí trochu umět a nesmí se na něj spěchat.

I když amarant vaříme potřebných 30 minut, bude stejně vždycky trochu křupavý. Žádné velké křupání se sice nekoná, ale musíme počítat s tím, že obal zrníček nezměkne nikdy tolik jako vnitřek. V souvislosti s amarantem je taky dobré mít předem představu o tom, co z něj vlastně chceme připravit.

bigstock-healthy-breakfast-sesame-dry-319144036.jpg

Je nabitý vitamínem C, minerály, bílkovinami a vlákninou. Co víc po amarantu ještě chtít?
Bigstockphoto
Amarantová kaše může být výbornou a výživnou snídaní.

I když je amarant drobný prcek, excelentně se pochlapí, když jde o zahušťovací schopnosti. Při vaření uvolňuje škrob a s tím je potřeba počítat. Vtip je tak v poměru. Když například plánujeme amarant jako přílohu, musíme dát vody víc. Po uvaření v osolené vodě amarant scedíme, propláchneme studenou vodou a provzdušníme vidličkou.

Když se pouštíme do sladké kaše, naopak dáme vody podstatně míň. Tak jako tak se z amarantu vždy vyloupne chutné jídlo, které prospívá trávení a zasytí na dlouhou dobu. Přidat ho můžeme do smoothie, k vločkám i k snídaňovým cereáliím.

A amarantová mouka? Ta už dneska taky není ničím nedostupným. Je silně aromatická a zaručeně ji poznáme podle výrazné chuti. I když s amarantovou moukou posuneme nutriční hodnotu jídla zase o kousek výš, musíme dávat bacha na poměr. Amarantovou mouku kombinuj s jinými moukami a radši jí použij vždycky míň než víc. Hlavně tehdy, když pečeš pečivo. Tam je kombinace na místě. Když kuchtíme sušenky nebo palačinky, je bezlepková amarantová mouka v pohodě.

Amarantové účinky na zdraví

A než zazvoní zvonec, amarantu konec, pojďme ještě mrknout na zdravotní účinky. Co všechno tenhle titěra dokáže?

  • podporuje trávení
  • má protizánětlivé účinky
  • pomáhá při ekzémech
  • je účinný proti průjmu
  • tlumí křeče při silné menstruaci
  • snižuje hladinu cholesterolu
  • posiluje imunitu
  • podporuje dobrou náladu
  • působí jako prevence proti anémii
  • posiluje zdraví očí
  • vhodný pro diabetiky
  • je prospěšný kostem a zubům
  • amarantový olej podporuje hojení kůže a zaceluje drobné jizvy
  • chrání před osteoporózou
  • pomáhá při hubnutí
  • báječně čistí tlusté střevo
  • poradí si i s nadýmáním

Babské rady dokonce tvrdí, že odvar z listů laskavce pomáhá při akné a proti nadměrné mastnotě vlasů!

Je tahle superpotravina tvůj denní chleba? Nebo se na amarant teprve chystáš?

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3, zdroj 4, zdroj 5, zdroj 6

Autorka článku: Barbora Klímová

Související články