Milovaná i nenáviděná fast fashion: levná móda pro nás, drahá pro planetu

Shutterstock
|
13. 06. 2025
|
Tričko za dvě stovky, doručení do týdne a ještě ke všemu nevypadá nejhůř. Ale víš, kdo ho šil, z čeho je vyrobené a kde skončí za měsíc? Fast fashion nás naučila, že móda může být levná, dostupná a pořád nová, neokoukaná. Žádný fešný kousek tohohle ražení nestihne zestárnout. To všechno je asi super.

Co už je ale super o poznání míň, je její příliš vysoká cena. Tedy ne ta na cenovce, ale ta, za níž se ukrývají těžkosti a nelidské pracovní podmínky těch, kteří takovou módu vyrábějí. O problémech, které fast fashion přidělává planetě, už pak radši ani nemluvě… 

Fast fashion neboli rychlá móda je model výroby, prodeje a spotřeby oblečení, který klade důraz na extrémní rychlost, nízkou cenu a bleskové střídání kolekcí. Vznikl z potřeby módního průmyslu přizpůsobit se stále rychlejším trendům a hladovým zákazníkům, kteří toužili mít něco nového co nejčastěji, co nejlevněji a ideálně ještě včera.

V praxi to znamená, že se místo čtyř klasických sezón jaro, léto, podzim, zima začalo vyrábět a prodávat v mimosezónách. Klidně každé dva týdny nová kolekce, nové kousky, nová lákadla. Tolik o děsivé fast fashion v kostce.

Mít o něčem povědomí jen v kostce ale nestačí, protože přesně proto pak býváme k smrti vyděšení i tehdy, když nemusíme. Pojďme rychlou módu rozpitvat do hloubky a objasněme si nejen to, proč vyvolává tolik kritiky, ale i to, že byť to možná nechceme slyšet, má své výhody.

Historické okénko

Všechno začalo v 90. letech a šlo o revoluci, která zásadně změnila celý módní průmysl. Dřív sis na nový kabát šetřila měsíce a doufala, že vydrží několik sezón. Dneska si koupíš tři různé, z každého nošení máš fotku na síti, a pak je klidně pošleš dál. Potud by to snad bylo i v pořádku.

Jenže není, protože přesně tyhle fast fashion kousky končívají v popelnici. A aby toho nebylo málo, tak mnohdy navíc v té nesprávné. Každý soudný člověk v téhle souvislosti nějakým způsobem cítí, že něco je zkrátka špatně. Ano, jsme konzumní společnost, ale rozmařile si v úterý pořizovat něco, o čem vím, že ve středu vyhodím, je přes čáru.

Nástup e-shopů a sociálních sítí pak přinesl další odnož tohohle fenoménu: ultra fast fashion. Typickým příkladem jsou čínské značky, které do pro prodeje uvádí tisíce nových produktů denně a reaguje na trendy v naprosto reálném čase.

Každá akce ale má svou reakci. Na jednu stranu tak tenhle vývoj sice demokratizoval přístup k módě, zároveň ale otevřel i otázky týkající se udržitelnosti, pracovních podmínek a dopadů na životní prostředí. Proto se fast fashion postupně dostala z módních výloh i do veřejných debat.

Kontext fast fashion v detailu

S fast fashion se to má jednoduše. Vsází na masivní produkci ve velkém objemu. Obvykle v zemích s nízkými náklady na pracovní sílu a minimálními regulacemi. Hlavními pilíři tohohle trendu jsou rychlost a objem. Tenhle model se ale samozřejmě neuvařil jen tak z vody. Byl odpovědí na změny v našem životním stylu. Žijeme rychle, nálady měníme častěji než ponožky a toužíme být in. A fast fashion nám vyšla vstříc. Jenže? Čím snazší dostupnost, tím kovanější spotřebka. Zkrátka zboží na jedno použití. Nebo ne?

My tipujeme, že zřejmě ano, a má to svou logiku. Společnost se v čase výrazně proměnila. Lidi začali nakupovat častěji a móda se stala prostředkem každodenního sebevyjádření, ne jen puncem nebo výsadou vyšších vrstev. Velkým hybatelem byla i mladší generace. Ta chtěla (ná)sledovat trendy a značky jí vyšly vstříc.

Posledním kolečkem do soukolí pak byla technologie. Lepší logistika, digitální plánování výroby a později i vliv sociálních sítí, kde se trendy šíří okamžitě a globálně. Kolem a kolem tak můžeme říct, že vznikla kultura neustálé novosti, kde i přesto, že má oblečení neskutečně krátký životní cyklus, cítíme se výjimečně, když se do něj oblékneme. Čili něco jako symbol napětí mezi módou, ekonomikou a udržitelností. Když se nad fast fashion zamyslíme ještě víc, pak jde dost možná i o to, že jsme v rozporu se sebou samými.

Výhody fast fashion

Ano, i fast fashion má své výhody. Jinak by se přece tak masově nemohla rozšířit. Nemůžeme proto před výhodami zavírat oči a uraženecky ukazovat jen na mínusy.

Ať má negativní dopady jakékoliv, nemůže se jí například upřít absolutní dostupnost. Oblečení, které by se z fleku (ne)mohlo objevit na přehlídkových molech si dneska za pár korun může pořídit každý. Všichni můžeme experimentovat a styly měnit podle nálady, barvy vlasů nebo tapety v obýváku.

Další výhodou je rychlá reakce na poptávku. Když zjistíš, že potřebuješ šaty na svatbu, mikinu na cvičení nebo bundu do deště na procházky s batoletem, máš to mít. Všechno seženeš rychle, levně a vždycky. Fast fashion nabízí obrovský výběr velikostí, střihů, druhů, barev i provedení. Zkrátka variabilitu, o které se v minulosti lidem ani nesnilo.

V neposlední řadě tu máme i ekonomiku. Tu fast fashion podporuje masivně. Stejně tak, žel bohu, i pracovní místa. Byť ne vždy v ideálních podmínkách. Tisíce lidí po celém světě pracují ve výrobě, logistice a prodeji oblečení právě díky tomu, že tenhle systém tak mohutně a dobře funguje.

Stinné stránky fast fashion

První a nejzásadnější stinná stránka je ekologická zátěž. Průmysl výroby oblečení je jedním z největších znečišťovatelů planety. Používají se tuny vody, chemikálií, barviv, vyrábí se obrovské množství syntetických materiálů, které se v přírodě nerozloží. Tisíce tun oblečení končí ročně na skládkách, často zcela nenošené. Všechna ty levná trička a levné šaty mají životnost několika praní a pak se stávají odpadem.

Druhá zásadní nevýhoda se týká etických podmínek výroby. Velká část oblečení se šije v zemích, kde pracovní podmínky nesplňují ani základní lidské standardy. Nízké mzdy, dlouhé směny, žádná zdravotní nebo sociální jistota. To všechno jen proto, abychom mohli nakupovat co nejlevněji a co nejčastěji. Moje levná mikina někoho jinde mohla stát zdraví nebo důstojnost. A i když to nechceme vědět a slyšet, je to realita, která k fast fashion patří. Etika už je pak ale na každém z nás.

dong_nhat_huy.jpg

Rychlá móda nás podporuje v konzumním stylu života a v rozmařilosti.
dong_nhat_huy / Shutterstock
Práci na fast fashion můžou doprovázet hodně drsné až nelidské pracovní podmínky. Na druhou stranu – co by ti lidi dělali, kdyby neměli ani tuhle práci?

Dalším problémem je psychologický dopad na naše vnímání hodnoty věcí. Když si něco pořídíme za směšně nízkou cenu, často si toho nevážíme. Oblečení ztrácí svou hodnotu a stává se jednorázovým zbožím.

Fast fashion podporuje neustálou spotřebu a pocit, že nutně potřebujeme víc. A to i přesto, že náš šatník už praská ve švech. Čím víc toho ale máme, tím méně toho vynosíme a přesně takhle přispíváme k problému, který se zdánlivě netýká nikoho, ale ve skutečnosti se dotýká nás všech.

Fast fashion v běžném životě

Fast fashion nejsou jen obchody v nákupních centrech. Je to celkový přístup ke koupi a užívání oblečení. Když si koupíš pět triček, každé za stovku, protože co kdyby, a dvě z nich si nikdy nevezmeš na sebe, je to rozhodně fast fashion. Když máme pět let nevytřízený šatník a pořád do něj ládujeme nové kousky, a stejně máme pocit, že nemáme co na sebe, je to taky fast fashion.  

Příkladem fast fashion je i to, když na nás ze sociálních sítí každý den skáče nový outfit a my máme pocit, že bez podobného kousku se neobejdeme. Když sledujeme téměř každodenní trendy do nejmenšího detailu, u nichž v souvislosti s velmi nízkou cenou koketujeme s myšlenkou, že by se nám tenhle kousek hodil aspoň na tu jednu vánoční fotku, i tehdy jsme v tom až po uši. Kupujeme totiž věci, které ve skutečnosti nechceme a nepotřebujeme.

Kvalita a kvantita fast fashion

Fast fashion vítězí ve dvou věcech, jak už víme. Cena a dostupnost. Když si potřebujeme rychle a levně doplnit šatník, málo co se jí vyrovná. Ale výkon? Nějaká kvalita a výdrž? To je úplně opačný konec spektra. Oblečení z fast fashion má jepičí životnost. Polyester, seprané barvy, pokroucené švy, žmolky po třetím praní, nesedící zipy, nesouměrné kapsy, zašité rukávy nebo chybějící kapuce. A co je levné na začátku, může být se v dlouhodobém horizontu pěkně prodražit. Oblečení totiž budeš chtít kupovat znovu a znovu, protože tě zachvátí pocit, že ho potřebuješ.

Dostupnost je ovšem nepopiratelná a fast fashion je všude. Kamenné obchody, e-shopy, sociální sítě, aplikace. Oproti tomu kvalitní, udržitelná a férová móda je pořád pro mnoho lidí dosažitelná mnohem hůř. Ať už cenou, velikostmi, nebo vizuálem. Ale fast fashion, ta je prostě nekomplikovaná. A právě to je její síla a naše slabost.

shutterstock_2193239223.jpg

Fast fashion je levná jen zdánlivě.
Shutterstock
Jasně, proč nemít triko za stovku? Ale musíš jich mít deset?

Kočičí tipy, jak nakupovat chytře

  • Zaměř se na kvalitu, ne kvantitu. Radši jeden kousek, který vydrží roky, než deset levných, které se rozpadnou do měsíce.
  • Sleduj materiály. Přírodní nebo recyklované látky, jako je organická bavlna, len nebo tencel, jsou často odolnější a na nošení příjemnější.
  • Nenakupuj impulzivně a záchvatovitě. Dej si čas na rozmyšlenou. Pokud o něčem po pár dnech nepřemýšlíš, pravděpodobně to nepotřebuješ.
  • Zvaž sekáče nebo swapování (výměny oblečení). Takhle se dá najít kvalitní a originální kousek za zlomek ceny.
  • Podívej se po lokálních nebo menších značkách. Často nabízejí lepší poměr cena/výkon než velké značky. Zároveň víš, odkud oblečení pochází.

A jak to máš s tímhle stylem módy ty? Nakupuješ fast fashion, nebo ti nic takového nesmí do života?

Autorka článku: Bára Klímová

Použité zdroje:

  • designavenue.cz/moda/nasledky-fast-fashion-jak-vase-nakupy-nici-zivoty-a-planetu
  • mckinsey.com/featured-insights/mckinsey-explainers/what-is-fast-fashion
  • vogue.com/article/what-is-fast-fashion
  • edition.cnn.com/style/what-is-fast-fashion-sustainable-fashion
  • earth.org/what-is-fast-fashion
Související články