Čas saunování je tu! Víš, proč bys ho měla provozovat?

Druhy sauny jsou různé, v některých je potřeba i speciální vybavení.
22. 10. 2016
|
Sychravý podzim už se ukazuje v celé své kráse, teploty pomalu ale jistě klesají a těm zimomřivějším nastávají krušné časy. Láká nás to do sauny. A vůbec to není špatně. Sauna má na lidský organismus totiž mnoho pozitivních účinků!

Jakmile vstoupíš do sauny a začneš se pořádně potit, uvědom si, že tělo se detoxikuje, vyplavuje škodlivé látky, které posbíráš už jenom tím, že dýcháš, a zároveň tě opouští stres. Všechen pochopitelně odejít nemusí, pokud máš hodně špatné období, ale alespoň trochu ti pobyt v sauně uleví. A to rozhodně není všechno.

Téměř tisíc a jedna výhoda sauny

Výhod saunování je vážně spousta. Onou detoxikací a vyplavováním škodlivých látek potem z těla přispívá pravidelný pobyt v sauně k celkové regeneraci organismu, posiluje imunitu a kardiovaskulární systém. Samo o sobě je velmi příjemné prohřátí kloubů a svalů, kvůli čemuž zimomřivější osoby saunu od podzimu do jara vyhledávají. Toto prohřátí navíc podporuje a urychluje hojení ran a následků poranění svalů, kloubů a vazů. Během saunování také dochází k lepšímu rozložení vody v těle, proto lidi, kteří saunu pravidelně navštěvují, méně trápí otoky.

Sauna poskytuje perfektní podmínky k relaxaci.
Tomu říkáme dokonalý relax. To teplo v zimě bodne!

Ačkoli se po odchodu ze sauny nejspíš vždycky budeš cítit unavená, tenhle průvodní jev odezní a nakonec zjistíš, že tě sauna nabila energií a vlila ti do žil optimismus. A nejde přitom jen o obyčejnou náladu. Sauna pomáhá i lidem trpícím depresemi, účinný je zejména ten moment, kdy ze sauny vstoupí do bazénku nebo sprchy s velmi studenou vodou a smočí si hlavu, která utrpí „pozitivní šok“.

Pokud tě trápí celulitida, je pro tebe sauna jako stvořená. Díky vyplavování škodlivých látek z těla totiž dostává celulitida stopku. Další výhodou je zamezování usazování podkožního tuku.

Jednou pro vždy – v sauně se nehubne

Ač by se z poslední věty mohlo zdát, že špatné stravování spraví pravidelné saunování, není tomu tak. V sauně se sice potíš, ale k hubnutí nedochází. Během půlhodinového pobytu v sauně odchází z těla až 500 ml vody, ale tu zase doplníš.

Jak na správné saunování? Důležitá je pravidelnost

Sprchování a mytí před vstupem do sauny není žádná zbytečná buzerace provozovatele, jde o to, aby byly v sauně dodržovány hygienické předpisy, což jistě uvítáš i ty. Při pobytu v sauně stírej odcházející pot z těla, takovým hlazením napomůžeš otevření pórů. Můžeš využít i masážní žínku.

V plaveckých bazénech se obvykle do sauny chodí v plavkách, jinde zase bez plavek jen v ručníku. Ručník nebo prostěradlo, do kterého se lidé zabalí, je samozřejmě hygieničtější.

Někomu vyhovuje delší a méně intenzivní saunování, jinému krátké, ale intenzivnější. Obecně se doporučuje to druhé, které by nemělo být delší než 15 minut. Potom musí následovat ochlazení – pod sprchou nebo v bazénku. Bazénku by se však měli vyhnout lidé s vysokým tlakem.

Jedním z druhů saun je ta turecká.
Turecká sauna. Poležení v ní je naprosto božské!

Aby měla sauna znatelné účinky, nestačí, abys do ní došla jednou za půl roku. Ideální interval je 1x týdně, a to na 90 až 120 minut – samozřejmě s přestávkami na ochlazení. Protože budeš bezprostředně po sauně unavená, zvol spíš odpolední nebo večerní hodiny, aby ses mohla s klidem na duši odebrat na kutě. Před saunou 2 hodiny nejez.

Druhy sauny – která je která?

Napříč druhy sauny se skloňují dvě zásadní slova – teplota a vlhkost. V některých saunách jsou teploty blížící se 100°C, v jiných se potíš už při teplotě poloviční. Tady jsou ty nejpopulárnější druhy.

Finská sauna je suchá, teplota v ní se pohybuje od 80 do 110°C a vlhkost od 10 do 15 %. V sauně bys měla být 10-15 minut. A neměla bys o ní ani uvažovat, pokud máš kolísavý nebo vysoký tlak. Po pobytu v téhle sauně se doporučuje hodně drastické ochlazení.

Bio sauna kombinuje 50°C teplotu a 30% vlhkost, k prohřívání organismu dochází pomaleji a méně intenzivně.

Vlhká sauna zahrnuje několik poddruhů – římskou, tureckou a další. Teplota se tu pohybuje od 30 do 65°C a vlhkost je hodně vysoká. Přímo v sauně bývá hadice se studenou vodou, kterou se můžeš ihned opláchnout.

Parní lázeň se koná při 100% vlhkosti a teplotě kolem 45°C. Tuto saunu by měli využívat hlavně lidé, kteří často bojují s dýchacími potížemi a revmatem.

Aromatická sauna nabízí teplotu mezi 60 a 70°C a vlhkost asi 25 %. V sauně je pára, která obsahuje bylinné směsi, které slouží především k uvolňování dýchacích cest.

Infrasauna je moderní sauna, kterou už má spousta milovníků saunování doma. Jde o buňku, v níž pracují infračervené paprsky, teplota se zde pohybuje mezi 20 a 55°C. Pocení je tu intenzivnější díky pronikání paprsků až do tkání.  

V Rusku a Finsku mají speciální chatky se saunou.
Krásná chaloupka, že? Je v ní sauna a zchladit se můžeš v závěji. Typický obrázek pro Finsko a Rusko.

Ani na ni nemysli, pokud…

Saunování bohužel není vhodné úplně pro všechny. Vyhnout by ses jí měla, jestliže trpíš vysokým tlakem, máš nemocná játra nebo ledviny, právě bojuješ s chřipkou, se zánětem nebo kožními potížemi. A pokud jsi těhotná, nemáš nárok.

Máš ráda saunování? Jak dlouho do sauny chodíš a proč ji máš tak v oblibě? Pochlub se nám na Facebooku nebo nám o tom dej vědět na Instagramu s hashtagem #jsmekocky!

Související články