Nemusíš běhat, abys byla cool. Není to sport pro každého

Běh je populární. Nepřišly jsem ale v redakci na to, proč tomu tak je.
|
12. 06. 2019
|
S běžci se v posledních letech snad roztrhl pytel. Kdo rád běhal na střední, byl za exota. Dneska potkáš v legínách a se sluchátky v uších i spolužačku, která si na všechny „běhací“ hodiny tělocviku smolila jednu omluvenku za druhou. Proč?

Protože běh začal být hrozně cool a in. Možná že začali běhat ti, kteří k tomuto pohybu zkrátka měli blízko. To je fajn! Postupně se k nim ale začali nabalovat i tací, kteří si jen chtějí mezi ostatními vydobýt image sportovce, konkrétně běžce. V lepším případě je to aspoň trochu baví a mají ze sebe dobrý pocit, i když ve škole byli schopní kvůli „osmistovce“ simulovat frakturu holenní kosti. V tom horším případě jde opravdu jen o to, aby se zalíbili svému okolí a zapadli.

Paralela s alkoholem nebo kouřením je nápadná. Jestli namítáš, že běháním nikdo nic nezkazí, natož když má nějaké to kilo navíc, pak jsi na omylu. Běh není pro každého a ne každé tělo je na něj stavěné.

Argumenty proti: klouby a paradox chůze

Nezmiňujeme argumenty pro, protože běh je prostě pohyb, sport. Víš, co od něj čekat.

Jestli máš pocit, že by ti sluchátka a běžecké boty dodaly sebevědomí, můžeš to klidně zkusit. Každý je ale na něco jiného a běh, ač je to pro člověka přirozený pohyb, nemusí být to pravé ořechové. Někdo miluje chůzi, ta je přece jen o něco přirozenější. Jiný se zase rád sveze na kole nebo na bruslích, další plave.

Běh je náročný na klouby, proto ho odborníci nedoporučují lidem s nadváhou (a taky všem, kteří mají potíže právě s klouby!). Když tito lidé začínají hubnout, mají jen chodit. Svižně, ale chodit. A nejen kvůli otřesům, které ostatně můžou být značně nepříjemné i lidem s vyhovující hmotností.

bigstock-athletic-blonde-teenage-girl-r-247133353.jpg

S běžci se roztrhl pytel.
Nemusíš běhat, aby si o tobě někdo řekl, že jsi dobrá. Dělej sport, který tě bude opravdu bavit!

Slyšela jsi někdy pojem „paradox chůze“? Celé to spočívá v tom, že když chceme hubnout, musí se naše tepová frekvence při aktivitě pohybovat v aerobním pásmu. Právě méně fyzicky zdatní a lidé s nadváhou či obezitou se do tohoto pásma dostanou i při svižné chůzi. V té pak úspěšně pálí tuky a nemusí se nutit do běhu. Běh je totiž náročnější a snadno se u něj přehoupneš do anaerobního pásma. Tělo si pak začne houfně brát energii z cukrů a tebe za chvíli složí hypoglykémie, když nejsi na výdej trénovaná.

Běh neodsuzujeme! Jen není všespásný

Kdybychom v redakci mohly, podpoříme ke sportu všechny. Nechceme tedy zatracovat běh. Jen pro některé jedince bude vždycky platit, že je to zbytečné trápení. A když říkáme zbytečné, myslíme tím, že je lepší investovat čas do jiného pohybu, který je dotyčnému člověku příjemný a díky kterému se cítí dobře.

Jak jsi na tom s během? Věnuješ se mu, láká tě, nebo k němu máš odpor? Dej nám vědět v diskuzi pod článkem!

Související články