Dívka na kusy: recenze + soutěž o knižní novinku!

Knihy Dobrovský
|
03. 03. 2018
|
Charlie Davisové je teprve 17 let, ale prožila toho už tolik, že si to mnozí z nás neumí představit. A nutno říct, že téměř nic z toho, co prožila, nebylo příjemné. Jak se dostane ze spárů osudu, který jí zatím připravil jen náročné zkoušky?

Příběh začíná v psychiatrické léčebně, jejíž osazenstvo tvoří dívky a ženy, které jako jediné východisko ze svých problémů vidí sebepoškozování. Popis každodenní rutiny je zajímavý pro každého, kdo si myslí, že tihle lidé jsou blázni, kteří si neváží svého života a zdraví. Chvíli to vypadá, že se bude celý děj odehrávat přímo tady. Charlie, jejíž jméno ale dlouho neznáme, třeba i proto, že po prožitých traumatech a pokusu o sebevraždu nemluví, ale brzy propustí, protože jí babička přestala platit zdravotní pojištění. A to je v Americe prostě problém.

Po propuštění z nemocnice se vrhá do velkého světa. Otec jí zemřel, s matkou má tak komplikovaný vztah plný fyzického a psychického násilí, že spolu žít nemohou. Charlie se vydá za svým jediným zbývajícím kamarádem napříč Spojenými státy, aby se usadila ve městě, kde on coby muzikant stejně moc nepobývá. Velmi dobře se ale jen s malým kapitálem vyrovná se spoustou nástrah, i když se jí ne všechno povede. Jak se vyrovná s nešťastnou láskou, s podivným vztahem se ztroskotancem a s příjezdem ženy, se kterou se léčila? Dá se vůbec s tím vším, co si Charlie nedobrovolně nosí v hlavě, přežít a žít normálně?

Knize lze vyčíst snad jen jediné, a to přespříliš idylický konec, který působí oproti předchozímu ději poněkud neuvěřitelně. Čtenáři se zřejmě shodnou na tom, že ho hlavní postavě bez výhrad přejí. Z kritického hlediska je ale vážně trochu pohádkový…

Blázni a ti ostatní

Kniha je perfektním vysvětlením touhy po sebepoškozování, která na sebe bere podobu závislosti, aniž by se člověk chtěl jakkoli sprovodit ze světa. Nenásilně vysvětluje pojmy jako selektivní mutismus, během něhož člověk není schopen promluvit, popisuje, co může k sebepoškozování vést. Skvěle se autorka vypořádala s nastíněním disociativní poruchy, během které se člověk často odpojuje od vlastního myšlení.

Kniha může pomoct všem, kteří jsou na tom podobně jako Charlie Davisová, ale taky jejich blízkým.

Vyhraj bestseller roku 2018 Dívka na kusy!

Stačí k tomu tak málo. Přejdi na naši facebookovou stránku, dej jí like, označ likem taky soutěžní příspěvek a do komentáře označ někoho, komu by se knížka mohla taky líbit. Hrajeme od 5. do 11. 3. 2018 do 23.59 hod. Výherce vylosujeme a vyhlásíme v pondělí 12. 3. v 10.00 hod. Tak do toho a hodně štěstí!