Ghí neboli přepuštěné máslo: v čem je dobré a jak si ho vyrobit

Přepuštěné máslo má vyšší kouřový bod, takže se jen tak nepřepálí.
|
08. 05. 2019
|
O ghí, „ghíčku“ nebo přepuštěném másle už jsi určitě slyšela a nejspíš to nebylo nic negativního. Naopak. Odborníci ho vřele doporučují, výživové celebrity ho s láskou vyrábějí a dočteš se o něm jen samé dobré věci. V čem je tedy tak skvělé?

Ghí je sanskrtský výraz pro přepuštěné máslo. Jde o jeden z nejkvalitnějších tuků, proto ho dnes můžeme sehnat za dost vysoké částky. Nebo si ho levněji vyrobit doma. Ale o tom později. O ghí se zmiňuje ajurvéda, tedy asi pět tisíc let stará indická medicína. Tu dnes považujeme za alternativní a často se k ní obracíme. Ajurvéda povyšuje ghí na úplný elixír života, které tělu prospěje jak při konzumaci, tak při vnějším použití.

Není to ale jen Indie, co nám může ghí připomínat. Už naše babičky máslo přepouštěly, protože věděly, že tak vydrží delší dobu. A to bylo v dřívějších časech, kdy nebyl všeho dostatek, skutečně potřeba.

K čemu je ghí dobré?

Existuje spousta potíží a situací, se kterými může ghí pomoct, když ho budeš pravidelně zařazovat do svého jídelníčku:

  • pomáhá při trávení a je vhodné pro detoxikaci organismu
  • podporuje metabolismus
  • vyživuje nervové buňky a omlazuje
  • upravuje hladinu cholesterolu v krvi
  • vyživuje suchou a popálenou pokožku a rty, namaž se s ním!

A proč to? Protože obsahuje vitamíny A a E a jde o tuk, který rovněž pomáhá vstřebávání vitamínů A, D, E a K. Další přidanou hodnotou jsou minerály – železo, hořčík nebo draslík.

bigstock-214797787.jpg

Z másla se při výrobě oddělí bílkovina a zbude jen čistý tuk.
Ghí je vhodné i pro ty, kteří trpí intolerancí laktózy.

Jestli namítáš, že kvůli tomu nemusíš máslo přepouštět, věř, že má ghí skvělé využití v kuchyni. Jeho kouřový bod je 250 °C, což znamená, že se na pánvi jen tak nepřepálí jako olej nebo klasické máslo. Maso nebo zelenina na ghí připravená, to je dokonalá lahůdka, o které se ti ani nesnilo.

Kromě toho se dá využít při pečení, do polévek nebo třeba v kombinaci s kakaem a ořechy (například do kaší), nebo jen se solí na pečivo.

Pro mnohé bude zásadní to, že ghí můžou bez obav baštit i lidé s intolerancí laktózy. Té se totiž přepuštěním tradičního másla zbavíš.

Pořád je to ale tuk, který se řadí k nasyceným mastným kyselinám. Proto bys s ním měla být opatrná a nepřehánět to.

Jak si ghí vyrobit doma?

Není to nic těžkého. Kup si například dvě másla (z toho dostaneš větší sklenici ghí) a nech je v hrnci úplně rozměknout. Jakmile změkne, ztlum plamen na malý, aby máslo jen lehce probublávalo. Brzy se od něj začne oddělovat bílá máselná bílkovina. Tu vybírej a dávej pryč, třeba do hrnku – později ji můžeš využít. Máslo postupně zezlátne. Pozor, aby nezačalo hnědnout a vonět po oříškách. To už by bylo špatně.

Až máslo přestane prskat a nebude se už vytvářet vrstva bílkoviny, odstav ho z ohně a nech ho trochu vychladnout. Pak ho sceď přes plátýnko do sklenice, kterou budeš moct zavřít. Celý proces s 500 g másla (zmíněné dvě kostky) zabere asi čtvrt hodiny. Když je víc, trvá do déle.

Hotové ghí můžeš mít v lednici, ale nemusíš. Díky tomu, že už v něm není bílkovina, nežlukne a nekazí se.

Máš ve svém jídelníčku ghí? Připravuješ si ho sama, nebo kupuješ? A jak s ním nakládáš? Dej nám vědět do diskuze pod článkem!

Související články