Masová dieta slibuje 8 kilo dole za měsíc. Co na to zdraví?

Masová dieta neboli carnivore diet není tak úžasná, jak se tváří její propagátoři.
|
09. 06. 2019
|
Se zázračnými dietami se před nějakou dobou roztrhl pytel a kdekdo už nejednu vyzkoušel. Nízkosacharidová, mléčná, rýžová... Teď je pro změnu hitem dieta masová neboli carnivore diet. V čem spočívá a proč ji zase někdo zkouší?

Všechny tyhle jednostranně zaměřené diety mají společné dvě věci – jednak při nich trpíš, protože se ti nedostává některých makroživin, jednak se ti shozená kila po návratu k běžné stravě vrátí zpátky dřív, než bys řekla „dieta“. A ve většině případů se přidá i jojo efekt, takže výsledek bude několik kilogramů navíc.

Maso, maso a zase maso. Jak carnivore diet vypadá?

Je proto s podivem, že se někdo i při dnešní osvětě vydává cestou, která v drtivé většině případů nefunguje. A taky vypadá masová dieta poněkud exoticky na to, že neustále přibývá vegetariánů a veganů.

Masová dieta spočívá v konzumaci masa, jak jinak. K tomu můžeš přidat i vejce a zdravé tuky. Striktně se ale musíš vyhýbat sacharidům a cukrům, což znamená nekonzumovat ani mléko a mléčné výrobky (kvůli laktóze, výjimečně si ale můžeš dopřát hodně tučný mléčný výrobek) a pochopitelně ani ovoce a zeleninu. Vypít musíš denně aspoň 2 litry vody, to je ale skutečně minimum, jinak tě brzo začnou trápit ledviny.

bigstock-delicious-pork-bacon-sliced-300707296.jpg

Nejefektivnější způsobem hubnutí je i nadále vyvážený jídelníček a kalorický deficit.
Po ukončení masové diety hrozí návrat kil i jojo efekt. Dobře si to rozmysli.

Jaké maso? To tučnější – tučné ryby, hovězí, vepřové. Tuk ti zajistí energii, kterou zákonitě potřebuješ ke každodennímu životu. Povolené jsou taky masové vývary a sádlo. Už to začíná znít absurdně, ale svou logiku to ještě pořád má. Jakmile totiž tělu nedodáváš určité množství sacharidů, přejde do stavu ketózy, v němž spaluje vlastní tukové zásoby a dodávané tuky. To je ten důvod, proč se hubne rychleji. Zároveň je to ale ten důvod, proč se ti kila s největší pravděpodobností vrátí, když s dietou skončíš.

Živit se jako dřív? Takhle to ale tak úplně nebylo

Zatímco příznivci diety se hojně odvolávají na životní styl a skladbu stravy z dávných dob, osvícenější vědí, že naši předci se neživili jen masem a jinými bílkovinami doprovázeným tuky. Podle toho, kde pračlověk žil, měl ve svém jídelníčku i sacharidy, někde to bylo až 50 % z celkového příjmu!

Rizika jsou větší, než si umíme představit

Řeklo by se, že jíst maso je dobré, pokud nejsi vegetarián. Ale ruku na srdce – jak dlouho takovou stravu vydržíš? Nemůžeš ji doplnit ani zeleninou, ani ovocem, ani ořechy, jako například při nízkosacharidové dietě. Za tři dny toho můžeš mít vážně po krk.

bigstock-178109275_1.jpg

Masová dieta je další jednostranně zaměřené stravování, které z dlouhodobého hlediska nefunguje.
I ti největší masožravci nebudou moct za pár dní maso ani cítit.

Odborníci před masovou dietou ale varují hlavně proto, že:

  • přemíra bílkovin není to pravé ořechové pro naše ledviny
  • pravidelná a pořádně nabušená konzumace červeného masa denně zvyšuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva (ne nadarmo se obecně doporučuje jíst spíš drůbež)
  • budeš mít nedostatek vitamínů, minerálů a antioxidantů, které běžně čerpáš z ovoce, zeleniny a dalších složek stravy a které pomáhají zabraňovat vzniku volných radikálů v těle
  • můžeš mít hodně velký problém s nedostatkem vlákniny

Zpočátku si můžeš libovat, že se ti úsilí vyplatilo a během měsíce jsi dala dolů třeba oněch slibovaných 8 kilogramů, z čehož většina bude tuků (ale je nutné počítat taky s odvodněním, ke kterému dojde s omezením sacharidů). Jenže postupem času se může ukázat, že jsi svému zdraví neprokázala zrovna dvakrát dobrou službu. Následky se totiž nedostaví hned, ale až po delší době. Ve finále to za to vůbec nestojí.

Související články